Så många minnen….

Egentligen kommer detta inlägg flera månader för sent, sådana här skriverier borde man lagt ut precis vi nyår…

Men jag är känd för att vara ganska tankspridd och tycker att tiden bara susar förbi.

Igår satt jag nämligen och kollade igenom hård disken, jag letade efter lite fiskebilder till en artikel.

Men huvudmålet med letningen försvann fort då jag började öppna alla mappar från fiskeresorna i 2015.

Då kommer det ju så många minnen tillbaka!

Även om jag jobbade fast på fiskebutiken SkittFiske i ett halvt år utav 2015, så hann jag faktiskt med riktigt mycket fiske ändå!

Jag hade ju faktiskt ett riktigt bra gäng med overkliga fiskeupplevelser ifjol!

Det första minnet jag kom att tänka på var monster öringarna och dom helt surrealistiska upplevelserna på Island, som nu är för exakt ett år sedan.

Det fisket vi hade och dom synerna vi hade, det går nästan inte att beskriva med ord.

Jag kommer ihåg att fisket började ”halv trögt” (jag får nog en smäll på käften av en vanlig öringfiskare när jag skriver så…), men med halv trögt menar jag att dom två första dagarna gav bara ”mindre” fisk (ännu en käft smäll tror jag…). Med mindre fisk menar jag 3-4,5 kilos öringar, men om ni har varit vid Tingvallavatn förr och sett vad för fiskar som simmar här, så förstår ni varför jag använder ordet ”mindre”…

Vädret dessa dagar var som Katy Perrys låt ”Hot and Cold”, det skiftade verkligen hela tiden, men det enda som höll sig någorlunda stabilt var vinden, hård vind.

Men efter ett par dagar med ”mindre” fisk, så bytte vi område och här tappade vi hakan allihopa!

Ute i en liten ström, bara några meter utanför stranden, välte det sig helt enorma öringar!!

Dom gick bara inte och rulla sig i ytan, dom högg som bara det!

Detta var alltså en upplevelse för livet, jag fick gång på gång nypa mig själv i kinden för att försäkra mig om att detta inte var någon dröm…

Nu, ett år senare känner jag suget efter att åka tillbaka hit… Speciellt när några utav våra kompisar är på platsen ”as we speak”… Men listan är för lång över kommande resor, så då finns det bara en sak att göra – prioritera….

Men efter det Isländska äventyret tog det inte lång tid innan vi satte oss på ett nytt flyg, till vårt älskade Florida!

Florida och dess fiskevatten är vi mycket bekanta med sedan förr, vi har nämligen spenderat några månader här tidigare år.

Men något som jag inte testat förr var fisket inne i den mexikanska golfen!

Det visade sig också vara ett äventyr för livet!

Med vistelsen på den amerikanske mässan ICAST fick vi två nya, riktigt härliga vänner!

Det var Jack Carlson och hans spralliga fru Leanys, som ägde Two Chonchs charters nede i Marathon Key.

Vi hade ett hysteriskt fiske inne i golfen, efter stora Goliath Groupers, barracudas och cobias!

Men jag blev som förtrollad och fanatisk när Jack berättade om dom stora stimmen med permits som kom fram på eftermiddagen…. Under mina vistelser här i Florida har permiten varit min enhörning – Fisken som inte kan fångas.

Men på Jacks båt flera timmar, fel kast, svett och huvudvärk senare satt den där enhörningen i linändan!

Den känslan DEN fisken skapade kan jag inte förklara, det var liksom för bra för att vara sant!

Med Permiten färsk i tankarna och med en ganska snygg solbränna återvände vi hem.

Nu spenderades tiden mest på frivattens trolling i en utav dom stora kallvattens sjöarna vi satsat på i något år.

För varje tur hit med båten, kommer vi närmare att knäcka den ordentliga koden känner jag!

Fina gäddor en sensommar är aldrig fel….

Så var det dags att packa väskorna igen!

I September var det dags för en ganska speciell jobb vecka!

Nämligen i Tjeckien, i ett utav fiske kändisen Jakub Vagner karp vatten!

Målet för resan var ganska enkelt – fånga en massa fina karpar och ta riktigt fina bilder! Med Mustad som precis lanserat nya karpkrokar och linor, att dessutom karparna bet gjorde veckan susande enkel!

Hela veckan bjöd på härligt sällskap, goda öl och nytt personbästa på karp – två gånger!

Men efter en vecka i ett tält, med en storm som nästan tog med sig både bivvy och rod pods, var det härligt att komma hem på soffan och in i duschen.

Men det är ungefär det jag hann innan väskan skulle packas om, denna gången skulle bilen stå för färden.

Det var dags för ytterligare en jobbvecka, men denna gången för en artikel.

Dessutom fick jag med mig två utav mina bästa fiskepolare, min syrra och hennes jaktglada kille!

Åndalsnes och sej fiske var det som stod på agendan, med vår goda vän John Kofoed. Åndalsnes är alltid lika underbart att besöka, inte bara för fiskets skull, men omgivningarna och känslan runt hela stället!

Fisket startade lite trögt, men det var absolut ingen fara när man hade så tjötglada folk med sig på båten!

Det lossnade tillslut och alla fick känna på sejens urkrafter, vi flamsade och skrattade hela tiden – precis sådär borde man ha det varje dag på jobbet tycker jag!

På vägen hem från Åndalsnes bröt biljäkel ihop… I Hamar, typ 3 timmar hemifrån… En kväll, inga verkstäder öppna… Skit kul!

Men allt löser sig alltid…

När bilen äntligen var tillbaka var det dags att fylla den med abborspön och jiggar – Det hade nu blivit tid för den årliga abborre turen med till Danmark med go-folket!

Men vi hann inte speciellt långt före bilen bestämde sig för att bryta ihop en gång till…. Denna gången med ett härligt motorhaveri…! Men hyrbil fixades, motorhaveri glömdes, iaf för ett par dagar och vi hade trevligt fiske och ännu trevligare sällskap!

Så blev det höst på riktigt… Bil jäveln fortfarande på en verkstad i Sverige.. Men det var dags att packa ned bikinin igen! Vårt älskade Florida kallade på oss ännu en gång!

Denna gången skulle mestparten av tiden spenderas i The Keys, ett riktigt paradis!

Fiske blev det såklart, med Two Chonchs i den mexikanske golfen.

Mitt mål denna gången var att landa en Goliath Grouper…. Jag har kämpat mot en hel del sådana på tidigare resor, men fått ordentligt med stryk varje gång…

Men skam den som ger sig, efter ett par försök där jag fick några smällar, och en våldsam fight senare var bjässen landad!

Det var en förhållandevis ”liten” grouper på ca 50 kilo….. Men med tanke på att dom kan bli typ 5+ gånger så stora så var väl detta en bebis…

Atle där emot landade ett monster… En såndär du ser på YouTube klipp som kommer å snaskar en dykare i armen..!

Han till och med badade med bjässen…. Typ 5 min efter en jagande tjurhaj cirklat under båten…

Vi fick också denna gången massor av cobias, barracudor och Atle fick sin efterlängtade Permit!

Så kommer den tråkiga verkligheten – hem till gråa Norge….

Så kom julen och nytt år och allt det där!

Jag är hur tacksam som helst för dessa fantastiska minnen och upplevelser!

Förutom det nämnda så har man också haft otroligt roliga kvällsturer på den lokala sjön, action fyllda dagar på havet och coola upplevelser vid klippkanterna i fjorden!

Alla fiskeminnen är bra minnen!

Vad har ni läsare för fiskeminnen från 2015? Vilken upplevelse har satt mest spår?