Fiske Down Under.

Sådär ja! Då sitter jag vid kontor bänken återigen, med jetlag som härjar och färska minnen!

3 veckor på den stora kontinenten Australien har flugit förbi alldeles för fort, i löpet av dessa veckor har man ännu en gång fått möta några av dom trevligaste människorna jag någonsin stött på, ätit alldeles för mycket, haft feber, fått 1000 insektsbett, krokat fiskar och druckit några öl för mycket!

Senast jag besökte Australien, ihop med min man, var för 3 år sedan. Vi fiskade då uppe i Outbacken, bodde på en lodge som var placerad mitt ute i ingenstans. Fisket då rörde sig mycket om så kallat ”Blue Water” fiske, alltså ute i det salta vattnet – efter tonfisk, cobia, hajar och många olika typer av Trevallys.

Detta fisket för 3 år sedan sitter fortfarande fast i minnet och jag ser dessa dagar som några utav mina roligaste fiskedagar!

Men nu var det ju dags igen, men denna gången på en annan lodge, dock i samma område – Arnhemland i Northern Territory. Men nu lite längre in, i lite mer bräckt vatten. Man skulle kunna tro att denna lodge inte skulle vara fullt så ”remote” som den för 3 år sedan.

Men faktum var att det var tvärtom! Så enkelt och så mycket in i vildmarken, har jag aldrig bott förr!

Efter att ha brottats med hög feber dagen och natten före, vaknade jag upp (mirakulöst) tidigt på morgonen – feberfri! Det var lycka, jag kunde nu faktiskt hänga med!

Det var fortfarande mörkt ute när vi blev körda till Darwins flygplats, inte till huvud terminalen, utan ett litet skjul vid sidan av.

Vi hade ju hört att vi skulle flyga i ett litet privatflyg, men ute på rullbanan stod ett riktigt litet flygplan!

Jag, Atle, Magnus och Isaac fick krypa och tränga oss in i det som liknade ett modell plan…

Take off gick bra och vi flög ganska lågt, helt ut till deltat som var fullt med små öar och en labyrint av floder.

Så började flyget cirkla runt en lite större ö, och där nede såg vi lodgen, som inte var mer än ett par skjul. Piloten siktade mot en större sand plätt och vi gick ned för landning.

Väl ute ur planet insåg vi verkligen hur långt från civilisationen vi var! Händer det något här, ja.. då får man bara lösa det på egen hand!

Det var ingen tid att spilla! Vi riggade upp fiskeprylarna med en gång och vår guide Bryan startade båten.

För Australienska fiskare här uppe i Northern Territory är det en fisk som gäller – Barramundi! Så det var inte svårt att räkna ut vad vårt första mål skulle vara.

Den kalla morgonen blev fort till en stekhet förmiddag, mitt inne i ett virr varr av åar, floder och vikar.

Vid barramundi fiske använder man antingen wobbler, som man jerkfiskar eller olika mjukbeten, som på abborrefiske!

Man fiskar nära flodens banker och siktar in kasten på trän som går i vattnet, så kallade ”snags”.

Det blev Atle och Magnus som stod för dagens första fiskar – en barramundi och en ”cod” eller ”the elusive cod” som Magnus helst ville kalla den…

Jag kastade på ett par fiskar som jag såg, en utav dom högg, men var borta lika fort…

Så gick skutan ut mot det mer öppna vattenlandskapet, vi skymtade en liten ö långt där framme. Väl framme var denna ön mer som en vatten trädgård med trän som poppade upp ur det blå vattnet.

Målet var Golden Trevallys, men dom lyste med sin frånvaro, så det fick bli lunch istället!

Mätta och goda körde vi till den lite större ön bredvid, vi drev längs en koppar färgad och stenig strand.

Här var det ialla fall liv och rörelse! Det var Queenfish som var på jakt humör!

När vi kastade ut våra metall jiggar, blev dom som galna! Många utav fiskarna tog rätt nedanför båten!

Atle klarade att kroka och landa en Golden Trevally i en storlek större, det är otroligt hur dessa olika Trevallys kan fighta!

Alla fick sig en Queenfish, förutom Magnus…

Medans vi drillar fisk, filmar och fotar, pekar guiden utåt – där ute, i det turkosa vattnet, har en gigantisk saltvattens krokodil kommit upp till ytan för luft!

Det var som en stor och svart skugga, som kom från ingenstans! Krokodilen måste vart runt 5 meter lång….!

5 minuter före hade Magnus insisterat på att här ute skulle det vara säkert att ta sig en simtur… Dessa ord tog han fort tillbaka…

Denna dagen med Queenfish och Barramundis blev fort till eftermiddag och det var middagsdags.

Att lodgen var primitiv och mycket enkel, det var det ingen tvekan om, men maten som blev serverad var världsklass!

Mörkret kommer fort här uppe i vildmarken och efter middagen var det dags för en dusch. Jag måste erkänna att jag var en gnutta nervös när jag stod i skjulet av en dusch, i mörkret, på en ö i Northern Territory… Skrapljuden på skjulets tak, utanför skjulet och prasslet i buskarna gjorde inte saken bättre!

Men mörkret förvandlades fort till en ny dag, denna morgonen var kyligare än den igår… Så jag klädde in mig i säkert 3 fiskeskjortor…

Fisket startade på en liten grund udde, det hoppade betesfisk och större fisk plogade i ytan överallt!

Äntligen hade jag också fast barramundi! Inga jättar, men starka och akrobatiska!

Men tiden går fort när man har kul, så den lilla morgonstunden vid udden hade varat i ett par timmar.

Nu placerade vi oss runt en ö och fiskade av kanterna, jag tappade flera fiskar och sög helt enkelt på att kroka dessa barramundis…

Då ser vi något bekant igen – en krokodil vid strandkanten, som övervakar oss! Denna var mer av den behagliga storleken…

Vi sa till guiden att det var helt otroligt att se flera krokodiler på denna turen!

Guiden gav en hårresande svar – Det är inte krokodilerna du ser du behöver vara rädd för, det är dom du inte ser… Och du ser 1 utav 20…!

Dessa djur jagar medvetet på människor, dom lurar under vattnet, bevakar dig och försöker hitta ett mönster i det du gör, för att gå till attack… Skrämmande! Så här uppe gäller det att hålla armar och ben innanför båten!

Men tillbaka till krokodilen vi faktisk ser, Isaac kastar ut en popper och presenterar den framför krokodilen, vi andra ser på med spänning. Det sjuka är att krokodilen simmar fram till poppern och tar den ?!!! Så nu håller Isaac på och drillar en saltvattens krokodil… En utav de mest ökända rovdjuren i världen!

Only in Austrlia säger jag bara….

Efter krokodil brottningen kör vi vidare längs samma ö och kastar som galningar.

Då krokar Isaac något som spränger ytan med ett gigantiskt hopp! Han har krokat resans största barramundi, en stabil bit på 86cm. Barramundin är ovanligt akrobatisk och dess hopp fångas vackert på bild.

Nästa stopp är öarna vi besökte igår, men nu smyger vi in i en liten å mynning med helt turkost vatten.

Vi skymtar något i ytan och ju närmare vi kommer, desto mer uppspelta blir vi! Det är hundravis av fiskar i ytan! Vi drar fram våra flugspön och kastar överallt, men fiskarna visar inget intresse, utan bara går med käftarna öppna i ytan… Det är nämligen Australiens svar på multe – Milkfish. Dessa krabater är 100% vegetarianer…

Men djupare inn i denna å börjar rullarna att skrika, våra wobbler blir attackerade av barracudor och golden trevallys!

Så var ännu en dag på vattnet över, vi kör den långa vägen tillbaka till lodgen och blir serverade ännu en lyxmiddag.

När mörkret återigen faller, hör vi ett knastrande ljud över hela lodgen, när vi då kikar ned mot våra fötter är det som om hela backen rör sig! Lodgen blir tydligen invaderad av små eremit krabbor varje kväll!

Lustiga små varelser…

Men det är inte bara eremitkrabbor som besöker oss ikväll, det hoppar också fram en hel familj med wallabys, bredvid där vi sitter och tar en kall en.

Otroligt söta små djur!

På den tredje dagen var det bara rum för en halv dags fiske, vi tänkte testa fisket efter Golden Snapper ute på några rev. Vägen ut var minst sagt bökig, då vinden spelade för fullt. Väl ute på revet gungade båten kraftigt, så kraftigt att vår guide blev lite sjösjuk…

Men det blev krokat både små haj och ett par fina goldens!

Australien och dess Northern Territory är ett fantastiskt ställe i världen, med ett spännande fiske, ett fantastiskt djurliv och det är verkligen ett annorlunda resemål!

Vintern (som är nu) bjuder på torka, kalla nätter och stekheta dagar.

Är du någon gång i Australien, så rekommenderar jag verkligen ett besök i Northern Territory och Darwin. Om det är för fisket eller bara som turist, det är inte många ställen i världen man hittar så många goa och trevliga människor på samma ställe!

Bara kom ihåg – Bada aldrig i havet, bäckar, älvar eller små vattenhål…. Det är inte bara hungriga krokodiler som lurar.. I havet simmar det fruktansvärt aggressiva hajar, dödliga maneter och annat fanskap!

Nu ser jag fram emot att packa båten med gäddspön och en grill, för att spendera kvällen på vattnet (utan krokodiler som lurar…)!

Think Fishy/

Emma

Advertisements

2 thoughts on “Fiske Down Under.

1. Hej, härligt fiske ni fick, har du koll på hur många arter du är uppe i 😀🎣? Hoppas på en artikel med dessa stridisar .ps trist att vissa men inte kan vara men hmmm, kul att du har skinn på näsan och inte tar skit och om någon skrivit om ditt klädval så kan dom ju pröva på att fiska själva i 40* värme och 100% luftfuktighet blir asjobbigt bara med en tunn uv -beständig long sleev.😅😅själv fick jag vattenbrist och solsting första gången jag prövade på blåvatten fiske. Med vänlig hälsning, Pierre